Stichting Spoorverleden Drachten



Levensloop en foto's loc

Op deze pagina vindt u foto's van onze NS 662 / RRF 5 uit het rijke verleden van deze mooie loc. Wanneer u ook interessante foto's uit het verleden van onze loc heeft die u via deze website wilt delen, dan kunt u een mail sturen naar info@spoorverledendrachten.nl. Wij vermelden altijd de naam van de inzender en/of de fotograaf. We hopen dat we binnenkort meer info vinden of ontvangen zodat we het puzzelstukje 1956-1994 verder kunnen inpassen! We weten in ieder geval dat onze loc op verschillende plekken in Nederland is geweest, waaronder Heerlen, Rotterdam, Zwolle, Tilburg en ....Drachten.

Gegevens van onze loc

In dienst: december 1956;
Uit dienst: november/december 2004;
Bouwer: English Electric Company;
Fabrieksnumer: 2159
Asindeling: C;
Gewicht: 47 ton;
Aslast: 15,7 ton;
Lengte: 9,1 m;
Maximumsnelheid: 32 km/uur;
Vermogen: 400 pk;
Aantal tractiemotoren: 2;
Nummer bij de NS: 662;
Nummer bij de RRF: 5.

Levensloop van onze loc

Onze loc is in dienst gekomen bij de NS in 1956. We weten uit een melding in het blad "Het Openbaar Vervoer" van december 1971 dat de locomotief gestationeerd was in de Rotterdamse NS-werkplaats Feijenoord. Dit hield in dat de loc vooral actief was in het Rotterdamse Havengebied. Dit wordt bevestigd door de onderstaande foto van de toen nog groene 662 die met een containertrein langs de Heijplaatweg in Rotterdam rijdt. De foto is eind jaren zestig genomen en is afkomstig uit het Utrechts Archief (foto is genomen door de Nederlandse Spoorwegen).



Verder was de loc in 1975 actief in Zeeuws Vlaanderen. De onderstaande foto's die door Roelof Hamoen zijn genomen in Terneuzen op 26 mei 1975 tonen onze locomotief in dit bijzondere stukje Nederland.





Vanaf juni 1977 was de 662 weer in Rotterdam Feijenoord (Bron: Op de Rails). Daarnaast is beneden een foto van de locomotief afgebeeld die is genomen op 5 oktober 1980 in de Waalhaven Zuid (Bron: website http://forum.beneluxspoor.net). Rond die tijd was de loc dus wederom actief rondom Rotterdam.



Op de volgende foto is de 662 te zien in Dordrecht op 29 november 1985. De foto is genomen door Frank Pennin.



Op 29 juni 1988 was de NS 662 te zien op Rotterdam Rechtermaasoever getuige de foto van Edwin Werner.



Op 19 oktober 1988 reed de 662 de Brede Hilledijk op in Rotterdam. De foto is genomen door Daniël Friederichs.



De NS 662 met 2 ketelwagens met koolzuur van Rommenhöller bij de Brede Hilledijk in Rotterdam Zuid op 19-10-1988. De foto is genomen door Daniel Friederichs.



De NS 662 met 2 ketelwagens met koolzuur op het bedienpunt bij Rommenhöller in Rotterdam op 19-10-1988. De foto is genomen door Daniel Friederichs.



De NS 662 met 2 ketelwagens met koolzuur van Rommenhöller wurmt zich door de straat bij de Brede Hilledijk in Rotterdam Zuid op 19-10-1988. De foto is genomen door Daniel Friederichs.



Op de foto hieronder die is genomen door Rob van der Rest, is de NS 662 op de achtergrond te zien op station Roosendaal op 20 juni 1989.



Twee maanden later wordt de loc gesignaleerd te Rotterdam Botlek. De foto hieronder is genomen door Ingmar Weidig op 5 augustus 1989.



Op de foto van Randy Pijper is de 662 te zien voor een dienstgoederentrein in Leidschendam. De foto is genomen op 11 mei 1990.



Op de foto van Derk Luijt is de 662 te zien op het station van Leiden. De foto is genomen in november 1990.



Op 9 april 1991 is onze 662 in actie in Leiden richting Leiden Goederen getuige deze mooie foto van Roelof Hamoen.



Verder blijkt uit een foto van 25 augustus 1991 (Bron: Railmagazine 90) dat locs 2263, onze 662 en 654 met trein 96134 onderweg waren van de Maasvlakte naar Heerlen. Op 2 november 1991 wordt onze loc gefotografeerd in Maastricht door Roland Korving. De foto is hieronder te zien. Na aankomst van D 496 uit Basel in Maastricht, getrokken door NMBS 5529, worden de beide SBB-rijtuigen waaruit de trein bestond, afgerangeerd door de NS 662.



Ruim een jaar later op 18 oktober 1992 wordt de 662 voor reparatie binnengebracht bij de Hoofdwerkplaats Tilburg. De apparatenkast blijkt verbrand te zijn. Twee maanden later komt de loc weer op de baan. Een jaar later op 22 oktober 1993 doet de locomotief weer de Hoofdwerkplaats Tilburg aan. Deze keer is de tractiemotor defect. Een maand later is de loc gerepareerd en wordt weer opgenomen in de actieve dienst. Verder kunnen we uit een foto van Ruud van den Nouweland afleiden dat de locomotief in 1994 actief was op het centraal station in Den Haag. We proberen nog te achterhalen in welke periode de loc actief is geweest in het Haagse. De foto is hieronder te zien.



Uit de onderstaande foto uit het begin van de jaren negentig (gemaakt door Arend Poots, bron: www.feijenoordsemeesters.nl) blijkt dat de loc in die periode ook in Rotterdam actief was. Hier is de loc te zien in Feijenoord.



Waar de locomotief tussen 1956-1971 en 1980-1989 dienst heeft gedaan, is ons op dit moment nog niet bekend. We hopen daar binnenkort informatie over te vinden. Alle informatie is welkom! Volgens het boek "Diesellocomotieven in Nederland" is de 662 in 1995 verkocht aan het onderhoudsbedrijf Zwolle. Daar diende de loc bijna tien jaar als "wasloc" om treinstellen door de wasstraat te trekken. Verder werd de loc gebruikt voor de bediening van het onderhoudsbedrijf en het voormalig wagenbedrijf Zwolle. De loc droeg daar de naam "Wilko". Op de onderstaande foto die door Walter den Daas is genomen op 30 maart 1992 is de NS 662 te zien bij de hoofdwerkplaats in Tilburg.



Hieronder is de loc te zien op een foto uit Railmagazine 48 (genomen door Edo de Boer). De 662 haalt de dieseltweetjes 165 (links) en 163 op van Zwolle Goederen om ze te ontdoen van brandstof, carterolie, brandblusser, telerail en batterijen. De foto is genomen op 12 juli 1997.



De onderstaande foto van de 662 in Zwolle is door Gerrit Gunnink genomen in 1998.



In 2003 werd er nog gebruikt gemaakt van Hippels door Nedtrain. Op de door Ronnie Veldhorst genomen foto's (8 februari 2003) hieronder laten de NS 662 met koppelwagen en Plan V 828 zien. Hier werd de loc waarschijnlijk ook nog ingezet om het treinstel naar de wasstraat te slepen.





De volgende vier foto's van lok 662 in Zwolle zijn genomen door Simon Stenneberg op 20 februari 2003.









Ronnie Veldhorst nam de foto hieronder eveneens in Zwolle. We zien weer een combinatie met een koppelwagen. De foto is genomen op 4 augustus 2003.



Op de foto hieronder staat de NS 662 bij Nedtrain in Tilburg terzijde. Daarnaast zien we de 1202 en 1312 van het spoorwegmuseum die hier staan voor onderhoud. De foto is genomen door Ronnie Veldhorst op 9 oktober 2004.



November/december 2003 is de loc terzijde gesteld nadat de toen nieuwe 704 van Nedtrain daar in dienst kwam. Januari/februari 2004 is de loc naar Tilburg overgebracht.Deze foto van de 662 van de NS is gemaakt door Martin Verwoert op 9 oktober 2004 tijdens de open dag van de werkplaats te Tilburg.



In februari/maart 2005 is de loc doorverkocht aan RRF en in april 2005 afgeleverd in Rotterdam Feijenoord. Begin 2006 zijn overigens de motoren van de RRF 1 met die van de RRF 5 verwisseld. Vanaf dat moment was de RRF 5 (de oude NS 662) een plukloc die diende als leverancier van onderdelen voor de andere rijvaardige machines van dezelfde serie. Op 6 mei kwam de RRF 5/NS 662 per dieplader naar Drachten alwaar de loc wordt opgeknapt en uiteindelijk nabij een stuk straatspoor van de oorspronkelijke spoorlijn in Drachten wordt geplaatst. Date de Vries nam op 6 mei 2010 deze foto van de RRF 5/NS 662 in Drachten.



We danken Roelof Hamoen, Ruud van den Nouweland, Roland Korving, Simon Stenneberg, Gerrit Gunnink, Ronnie Veldhorst, Rob van der Rest, Frank Pennin, Rany Pijper, Ingmar Weidig en Martin Verwoert voor de interessante foto's en de informatie. We hopen dat we binnenkort meer info vinden of ontvangen zodat we het puzzelstukje 1956-1975 verder kunnen inpassen! We weten in ieder geval dat onze loc op verschillende plekken in Nederland is geweest, waaronder Heerlen, Roosendaal, Dordrecht, Leiden, Leidschendam, Den Haag, Maastricht, Rotterdam, Zwolle, Tilburg en ....Drachten.

Terug naar boven

© Date Jan de Vries